Een relay / relais? Wat is dat?

Een relay / relais doet niks anders dan van een kleine stuurstroom een grote hoofdstroom maken. Zo kan met een kleine schakelaar een groot elektronisch component in- en uitgeschakeld worden.

Dit is mogelijk doordat een relay / relais in feite een schakelaar is. De werking van een relay / relais; doordat de spoel in het relais magnetisch word als men de stuurstroom inschakelt. Trekt de spoel de verbindingsbrug naar beneden, waardoor de hoofdstroom doorgang heeft.

Over de spoel zit vaak een weerstand parallel geschakeld. Deze weerstand vangt de piekspanningen op tijdens het afschakelen van het relais. De piekspanningen die bij het in- en uitschakelen ontstaan, kunnen op deze manier geen invloed (kapot maken) uitoefenen op de werking van de elektronische schakelaar of als men een schakelaar gebruikt met een lampje erin.

Er bestaan verschillende soorten namelijk;

  • relay | relaisMaakrelais; Dit is eigenlijk een “standaard” relay / relais, hij maakt contact als men de stuurstroom inschakelt.
  • Verbreekrelais; dit is het tegenovergestelde van een maakrelais, op het moment dat de stuurstroom word ingeschakeld verbreekt hij het contact.
  • Wisselrelais; deze wisselt van contact, hij is dan ook 5 polig in tegenstelling tot de vorige twee, welke 4 polig zijn. Deze extra pool zorgt ervoor dat het relay / relais van contact kan wisselen. Er is altijd een rust stand (wanneer er geen stuurstroom is) en een actieve stand (waarbij de stuurstroom is ingeschakeld).

In onze webshop vindt u de bovenstaande producten overzichtelijk uitgestald. In de beschrijving is opgenomen welke soort het betreft.

Wilt u meer informatie over hoe u een relais aansluit? Klik dan hier!

Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben over een relay / relais. Mocht het toch nog zo zijn dat u iets niet begrijpt? Mail ons gerust, dan proberen we het alsnog uit te leggen.