Relais aansluiten hoe werkt dat?

Een standaard 4 polig relais aansluiten gaat als volgt:

Een standaard relais heeft vier aansluitpunten (polen), namelijk:
– Ingang stuurstroom (86)
– Uitgang stuurstroom (85)
– Ingang hoofdstroom (30)
– Uitgang hoofdstroom (87)

Hiernaast staat een afbeelding om het geheel te verduidelijken. De rode lijnen zijn draden waar spanning (stroom) op staat. De zwarte stippellijn is de massadraad.

De draad welke naar nummer 86 loopt komt vaak van een schakelaar af, maar kan ook van een andere plus draad worden afgetapt. Zo kunt u bijvoorbeeld het signaal van de achteruitrij verlichting gebruiken om via een relais ook een achteruitrij pieper of lamp aan te sturen.

Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos, zorg ervoor als u zelf te weinig verstand van electronica heeft, u iemand met ervaring te hulp vraagt! Er komt namelijk meer bij kijken dan enkel het relais, u moet namelijk ten alle tijden ervoor zorgen dat de boel goed is afgezekerd. In onze webshop kunt u meerdere producten vinden om uw voertuig af te zekeren.

Een relais aansluiten kun je eenvoudig zelf doen. Echter, wij zijn niet aansprakelijk voor de teksten op deze pagina en welke acties deze teweeg brengen.

LET OP! Haal altijd eerst de min (-) los van de accu als u aan uw voertuig gaat sleutelen!

Nu kunt u een relais aansluiten, mocht u er nog geen hebben dan kunt u er HIER een halen!

Aansluit schema.

relais aansluiten

Aansluit schema.

5 polig wissel relais

Een 5 polige wissel relais aansluiten gaat als volgt:

Hij heeft vijf aansluitpunten, namelijk:
– Ingang stuurstroom (86)
– Uitgang stuurstroom (85)
– Ingang hoofdstroom (30)
– Uitgang hoofdstroom (87)
– Uitgang hoofdstroom (87A (rustpositie)

Relais aansluiten: hiernaast een afbeelding om het geheel te verduidelijken. Een 5 polig relais heeft een extra aansluit punt. Welke het mogelijk maakt om tussen 2 accessoires te wisselen. Hierbij is nr.87A diegene welke standaard is voorzien van stroom.

Een relais aansluiten kun je eenvoudig zelf doen. Echter, wij zijn niet aansprakelijk voor de teksten op deze pagina en welke acties deze teweeg brengen.

LET OP! Haal altijd eerst de min (-) los van de accu als u aan uw voertuig gaat sleutelen!

Nu kunt u een relais aansluiten, mocht u er nog geen hebben dan kunt u er HIER een halen!

Welk relais heb ik nodig voor welke toepassing?

Ofwel wel hoe selecteer ik het juiste relais. De eerste keus is:

Een vier of vijf polig relais. De meest gebruikte versie is een vier polig relais hiermee kan men een zware energie verbruiker schakelen met een kleine of gevoelige schakelaar. Een vijfpolig relais is gemaakt om een stroombron van de ene naar de andere verbruiker te sturen. Denk hierbij aan het grootlicht bijvoorbeeld. Hier word de stroombron van het normaal licht naar het grootlicht gedirigeerd.

De tweede keuze die men dient te maken is: een micro of een mini relais. De verschillen zitten vooral in de schakelcapaciteit van het relais. Een micro relais is compacter, men kan er meer in de zelfde ruimte plaatsen en heeft minder schakelcapaciteit. Meestal rond de 25 ampère. Dan is er nog het mini relais, ofwel een standaard relais. De meest gebruikte versie. Deze is groter als een micro relais en beschikt ook over meer schakelcapaciteit, vaak rond de 40 ampère.

Daarnaast is er nog een categorie zware relais, welke tot 200 ampère kunnen schakelen. Deze zijn echter een stuk groter dan de hierboven beschreven relais. Mocht u er nu niet uitkomen wat voor een soort relais u moet hebben, dan kunt u ons altijd benaderen voor meer informatie, via de mail of telefoon (zie informatie, over ons).