Relais aansluiten hoe werkt dat?

Een standaard 4-polig relais aansluiten gaat als volgt:

Een standaard relais heeft vier aansluitpunten (polen), namelijk:
– Ingang stuurstroom (86)
– Uitgang stuurstroom (85)
– Ingang hoofdstroom (30)
– Uitgang hoofdstroom (87)

Hiernaast staat een afbeelding om het geheel te verduidelijken. De rode lijnen zijn draden waar spanning (stroom) op staat. De zwarte stippellijn is de massadraad.

De draad die naar nummer 86 loopt komt vaak van een schakelaar af, maar kan ook van een ander plusdraad worden afgetapt. Zo kunt u bijvoorbeeld het signaal van de achteruitrijverlichting gebruiken om via een relais ook een achteruitrijpieper of -lamp aan te sturen.

Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos! Zorg er daarom voor dat wanneer u zelf weinig verstand van electronica heeft, u iemand met ervaring om hulp vraagt. Er komt namelijk meer bij kijken dan enkel het relais, zo moet de boel te allen tijden goed afgezekerd zijn. In onze webshop kunt u meerdere producten vinden om uw voertuig af te zekeren.

Een relais aansluiten kunt u eenvoudig zelf doen, doch zijn wij niet aansprakelijk voor de teksten op deze pagina en welke acties deze teweegbrengen.

LET OP! Haal altijd eerst de min (-) los van de accu als u aan uw voertuig gaat sleutelen!

Nu kunt u een relais aansluiten. Mocht u er nog geen hebben, dan kunt u er HIER een bestellen!

Aansluit schema.

relais aansluiten

Aansluit schema.

5 polig wissel relais

Een 5-polige wisselrelais aansluiten gaat als volgt:

Er zijn vijf aansluitpunten, namelijk:
– Ingang stuurstroom (86)
– Uitgang stuurstroom (85)
– Ingang hoofdstroom (30)
– Uitgang hoofdstroom (87)
– Uitgang hoofdstroom (87A (rustpositie)

Relais aansluiten: hiernaast staat een afbeelding om het geheel te verduidelijken. Een 5-polig relais heeft een extra aansluitpunt. Deze maakt het mogelijk om tussen twee accessoires te wisselen. Hierbij wordt nr.87A standaard voorzien van stroom.

Een relais aansluiten kunt u eenvoudig zelf doen, doch zijn wij niet aansprakelijk voor de teksten op deze pagina en welke acties deze teweegbrengen.

LET OP! Haal altijd eerst de min (-) los van de accu als u aan uw voertuig gaat sleutelen!

Nu kunt u een relais aansluiten. Mocht u er nog geen hebben, dan kunt u er HIER een bestellen!

Welk relais heb ik nodig voor welke toepassing?

Oftewel, hoe selecteer ik het juiste relais. De eerste keus is:

Een vier- of vijfpolig relais. De meest gebruikte versie is een vierpolig relais. Hiermee kan een zware energieverbruiker schakelen met een kleine of gevoelige schakelaar. Een vijfpolig relais is gemaakt om een stroombron van de ene naar de andere verbruiker te sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het grootlicht. Hier wordt de stroombron van het normaal licht naar het grootlicht gedirigeerd.

De tweede keuze is het gebruik van een micro of een mini relais. De verschillen zitten vooral in de schakelcapaciteit van het relais. Een micro relais is compacter, men kan er meer in dezelfde ruimte plaatsen, en heeft minder schakelcapaciteit. Meestal rond de 25 ampère. Het mini relais, ofwel een standaard relais, is de meest gebruikte variant. Deze is groter dan een micro relais en beschikt tevens over meer schakelcapaciteit, vaak rond de 40 ampère.

Daarnaast is er nog een categorie zware relais, welke tot 200 ampère kunnen schakelen. Deze zijn echter een stuk groter dan de hierboven beschreven relais. Mocht u er niet uitkomen over welk soort relais u nodig heeft, dan kunt u altijd contact met ons opnemen voor meer informatie. Dit kan via mail of telefoon (zie informatie: over ons).